Màquina traductora

diumenge, 13 de març del 2011

DISCURS CADUCAT

La ITB de Berlín ha fet canviar a dos mesos de les eleccions les cares dels responsables del PP balear, si més no dels que vaig poder veure 'in situ'. Que per al 2011 s'esperin com a mínim un milió més de turistes de l'any passat és una notícia que d'entrada, fa que el PP no pugui seguir utilitzant gratuïtament ni a la campanya ni a la precampanya allò de què “no hi ha feina”, culpabilitzi del tema a les forces d'esquerres, i esperi sense moure un dit (i com era de preveure fins fa uns dies) un vot de càstic que li permeti presentar candidats sense discurs (com Isern a Palma), amb antidiscurs (com na Maria Salom al Consell) o que tenguin l'atreviment de lloar la “gestió” de Matas (José Ramon Bauzà, fa uns dies!).

A la primavera de 2003, la dreta va fer servir d'arma, amb la complicitat d'algun sector hoteler amb ganes de venjança per la frustrada ecotaxa, de què no hi hauria feina si tornava a govenrar l'esquerra. Molts hotels varen obrir les portes aquell any quan ja era ben entrada la temporada, o si més no bastant més tard d'allò habitual. I la jugada va facilitar l'accés al poder polític de la dreta del PP i UM.

Els ecologistes i la gent d'esquerres hauríem de ser conscients d'aquest canvi de cicle, i aprofitar l'avinentesa per dir que no ens ha de tornar a passar com a altres èpoques de vaques grosses, és a dir: que no es reinverteixi ni un euro en reconvertir un sector que necessita un canvi per sobreviure en un marc global molt competitiu, però sobretot per garantir les condicions laborals i de vida de milers i milers de persones que a les Illes fan feina a l'hoteleria o a negocis que depenen directament del turisme, i l'equilibri amb un entorn que és alhora on vivim i el nostre principal reclam. Si ara tenim més turistes i per tant, més diners, no valen excuses per no fer els “deures”.

Quins deures? ...No ho va dir un ecologista radical, sinó el màxim representant de medi ambient del touroperador TUI, a la mateixa fira de turisme: “ara els nostres turistes (sobretot els alemanys) miren molt els hotels que fan els “deures” en matèria de medi ambient. D'aquí a poc temps començarem a mirar qui és que no els fan”. Tota una invitació a posar en pràctica un 'canvi de model' cap a un turisme “low carbon” (i no “low cost”) que ha d'implicar equilibri, sostenibilitat i benestar social per a la majoria.